بررسی زمان فعل فارسی در بوف کور و سووشون* بر اساس نظریه زمان هارالد واینریش
نویسندگان
چکیده
کاربرد نظریه زمان هارالد واینریش در دو متن داستانی فارسی بوف کور و سووشون نشان می دهد تقسیم بندی متون بر اساس زمان های فعلی به دو دسته نقل و بحث توسط واینریش در داستان فارسی نیز قابل تشخیص است. زمان های نقلی، حال و آینده بخش هایی از متن را می سازند که بیشتر جنبه بحث و گفت وگو دارند. از سوی دیگر زمان های گذشته ساده، گذشته استمراری و گذشته دور (بعید) بیشتر بخش نقلی و حکایتی متن ها را تشکیل می دهند. دیگر اینکه هر دسته حال، آینده و گذشته خاص خود را داراست. در نظام بحث، زمان نقلی نقش پس نگری، حال نقطه صفر و آینده نقش پیش نگری دارد. در نظام نقل، گذشته دور نقش پس نگری دارد و گذشته ساده و استمراری هر دو نقطه صفر هستند. در زبان فارسی زمانی که نقش پیش نگری را در این نظام داشته باشد، وجود ندارد. سرانجام اینکه در نظام نقل، دو زمان گذشته ساده و استمراری عملکردی در جهت برجسته سازی دارند. قسمت هایی که با گذشته استمراری می آیند در پس زمینه و نقاط دور صحنه قرار می گیرند؛ درحالی که مورد اصلی حکایت که با گذشته ساده می آید در جلو صحنه قرار دارد.
منابع مشابه
بررسی زمان فعل فارسی در بوف کور و سووشون* بر اساس نظریه زمان هارالد واینریش
کاربرد نظریه زمان هارالد واینریش در دو متن داستانی فارسی بوف کور و سووشون نشان می دهد تقسیم بندی متون بر اساس زمان های فعلی به دو دسته نقل و بحث توسط واینریش در داستان فارسی نیز قابل تشخیص است. زمان های نقلی، حال و آینده بخش هایی از متن را می سازند که بیشتر جنبه بحث و گفت وگو دارند. از سوی دیگر زمان های گذشته ساده، گذشته استمراری و گذشته دور (بعید) بیشتر بخش نقلی و حکایتی متن ها را تشکیل می دهن...
متن کاملکاربرد نظریه ی زمان هارالد واینریش در بررسی زمان فعل فارسی: مطالعه موردی بوف کور و سووشون
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتطبیق «بوف کور» و «ال الا» بر اساس نظریه گریماس
بررسی دو اثر در کنار هم، اغلب میتواند زمینه درک بیشتر آنها را فراهم کند. بهویژه که از یک آبشخور باشند ولی متفاوت جلوه کنند. به نظر نویسنده دو اثر «بوف کور» (هدایت) و «ال الا»(سرانو) در عین بهرهمندی از یک جلوه (نسبتاً) مشترک، طوری به زاویه خویش میروند که گویی دو مقوله جدا از هم هستند! «بوف کور» بیشتر شرح آنچه گذشت است، ولی «ال الا» منجر به اتفاق و اتحاد روحی و معرفتی میشود. با یکی انفراد ...
متن کاملتطبیق «بوف کور» و «ال الا» بر اساس نظریه گریماس
بررسی دو اثر در کنار هم، اغلب میتواند زمینه درک بیشتر آنها را فراهم کند. بهویژه که از یک آبشخور باشند ولی متفاوت جلوه کنند. به نظر نویسنده دو اثر «بوف کور» (هدایت) و «ال الا»(سرانو) در عین بهرهمندی از یک جلوه (نسبتاً) مشترک، طوری به زاویه خویش میروند که گویی دو مقوله جدا از هم هستند! «بوف کور» بیشتر شرح آنچه گذشت است، ولی «ال الا» منجر به اتفاق و اتحاد روحی و معرفتی میشود. با یکی انفراد ...
متن کاملتطبیق «بوف کور» و «ال الا» بر اساس نظریه گریماس
بررسی دو اثر در کنار هم، اغلب می تواند زمینه درک بیش تر آن ها را فراهم کند. به ویژه که از یک آبشخور باشند ولی متفاوت جلوه کنند. به نظر نویسنده دو اثر «بوف کور» (هدایت) و «ال الا»(سرانو) در عین بهره مندی از یک جلوه (نسبتاً) مشترک، طوری به زاویه خویش می روند که گویی دو مقوله جدا از هم هستند! «بوف کور» بیش تر شرح آنچه گذشت است، ولی «ال الا» منجر به اتفاق و اتحاد روحی و معرفتی می شود. با یکی انفراد ...
متن کاملبررسی ویژگیهای سبکی تکرار کامل در رمان سووشون و بوف کور
تکرار پدیدهای زبانی است که پیرامون آن بررسی هایی در زبانهای گوناگون و در چارچوب نظریه های مختلف صورت گرفتهاست. تکرار در دو نوع کامل و ناقص از سوی زبانشناسان بررسی شدهاست که از آن میان در پژوهش حاضر به ویژگیهای سبکی تکرار کامل در سووشون (سیمین دانشور) و بوف کور (صادق هدایت) میپردازیم. پرسش این است که فرایند تکرار تا چه میزان میتواند ملاکی برای تشخیص سبک ادبی نویسنده تلقی شود؟ برای دست...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد ادبیناشر: دانشگاه تربیت مدرس
ISSN 1735-000X
دوره 2
شماره شماره 6 2010
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023